Publicera: 14.12.2016

Unibet: Utmärkelser är ingen tillfällighet

Unibets marknadsföringschef kommenterar utmärkelserna på EGR Awards 2016 samt blickar framåt mot ett ljust 2017
unibet casino
Exklusivt erbjudande:
unibet casino
200% upp till 1000kr
Spela nu

Än en gång har spelbolaget Unibet, eller Kindred som man numera heter, blivit tilldelade utmärkelser och fått erkännande av branschen för sin prestation som operatör av spel på nätet. Den här gången är det på den stora och årliga internationella galan ”EGR Awards” som man blivit uppmärksammad. Galan samlar världens främsta aktörer inom spel på nätet och konkurrensen inför utmärkelserna är stenhård. Den som lyckas kamma hem en utmärkelse kan således skatta sig lyckligt lottat.

Särskilt glada miner är det därför hos Unibet som kammade hem flera tunga och prestigefyllda utmärkelser. Bland annat fick man pris för ”Årets bästa operatör”, ”Bästa marknadsföringskampanj” samt ”Socialt ansvarstagande operatör”. Vi på Casinon.se har fått möjlighet till en exklusiv intervju med Alexander Westrell som är Group Head of Communications hos Unibet och som utifrån tre frågeställningar nedan redogör för vad som ligger bakom framgångarna vid EGR Awards, samt vilka utmaningar som framtiden ställer.

Först frågan rör den minst sagt prestigefyllda titeln som ”Operator of the Year 2016”.

Unibet har precis blivit utsedda till ”Årets bästa operatör 2016” i samband med EGR Awards. Vilka tror du är de vinnande korten som gjort det möjligt för er att få ett sådant viktigt erkännande?

unibet EGR awards

Tryck här för att spela hos Unibet

Det är inte helt enkelt att välja ut en särskild faktor som har lett till att Unibet, nu Kindred, har vunnit en sådan prestigefylld utmärkelse. Jag väljer att istället se det hela som ett stort erkännande över att vi gör de viktigaste sakerna rätt och att det i slutändan handlar om att vi har låtit rätt människor arbeta med rätt uppgifter.

Vi lever efter parollen ”Av Spelare, För Spelare” och det återspeglas i vår verksamhet. Våra anställda är själva spelare och har därför en bättre förståelse för vilka behov våra kunder har. Unibet är alltid lyhörda gentemot våra spelare för att vi hela tiden ska kunna erbjuda den bästa möjliga spelupplevelsen. Genom att vi förstår våra kunders behov och önskemål kan vi bättre fokusera på de viktigaste områdena för förbättring. Som ett led i detta ligger vi i framkant på marknaden utifrån flera aspekter, från ansvarsfullt spel till socialt engagemang och från långsiktig strategi till finansiella resultat.

En annan titel som Unibet blev tilldelade var för ”Bästa marknadsföringskampanj” i samband med kampanjen ”Luck is no coincidence” (Tur är ingen tillfällighet) . Det är en serie med kortfilmer där ni visar hur externa faktorer kan påverka sportsliga prestationer som vanligtvis är förknippade med tur eller ödet. Om ni var tvungna att göra den här serien om casinospel på nätet, vad skulle ni lyfta fram då? Tror du att det finns faktorer även i turbaserade spel som passar in på begreppet ”Tur är ingen tillfällighet”?

Vi är såklart väldigt glada att vi har blivit tilldelade priset för Bästa marknadsföringskampanj med vår kampanj ”Luck is no coincidence”. Kampanjen påvisar hur vi ser på den vetenskapliga sidan av sporten. Det är inte helt enkelt att återupprepa en sådan framgångsrik kampanj och särskilt inte på andra produkter. Just nu är vi riktigt glada att kampanjen – ”Luck is no coincidence” har vunnit så många priser.

Unibet fick verkligen sin beskärda del av utmärkelser. Bland annat blev ni även tilldelade en utmärkelse som ”Socialt ansvarstagande operatör”. De övriga kandidaterna i denna kategori var Betsson, Leovegas och Rizk. Vad tror du det var som gav er det avgörande övertaget gentemot era konkurrenter? Den här utmärkelsen kommer också med ett visst mått av ansvar. Vad planerar ni att göra under 2017 för att leva upp till denna utmärkelse?

Först och främst, även om det naturligtvis är enormt kul för oss att få en sådan utmärkelse och ett kvitto på vår hängivenhet till ansvarsfullt spel, så tycker vi samtidigt att arbetet med ansvarsfullt spel inte ska ses som en tävling utan som ett gemensamt mål för alla operatörer på marknaden. Det är också en av anledningarna till att vi alltid vill verka för en transparent marknad och varför vi gärna låter vår expertis komma fram på konferenser och i diskussionsforum.

Vad vi tror har varit det som fällt avgörande gentemot våra konkurrenter i det här fallet är det faktum att vi har uppmärksammat och engagerat oss i debatten kring ansvarsfullt spel under flera år nu. Ett exempel på vårt engagemang är vårt prisbelönta övervakningssystem PS-EDS (Player Safety Early Detection System) som är en samling av flera viktiga spelverktyg och som bland annat inkluderar samarbete med behandlingscenter och ett samarbete med ett doktorsprogram för våra utvalda RG (Responsible Gaming – Ansvarsfullt Spel) – anställda. Vi har även över 25 RG-anställda som på månadsbasis får träning inom spelansvar.

Självklart kommer en utmärkelse som denna med ett stort mått av ansvar. Vi känner oss dock trygga inför framtiden då ansvarsfullt spel (RG) och spelarskydd alltid ligger högst upp på agendan hos oss på Kindred Group (tidigare Unibet Group).

Sammanfattning

Av förståeliga skäl är Unibet båda glada och stolta över att ha fått ett fint och starkt erkännande vid EGR Awards. Vad intervjun med Alexander Westrell visar är dock att det ligger hårt och målmedvetet arbete bakom framgångarna och att det inte är någon slump att just Unibet är den operatör som blivit premierad med utmärkelser. Att man också redogör och berättar om fortsatt tillförlit till det egna arbetet ger oss en liten försmak på att Unibet säkerligen kommer att vara med och slåss om tunga utmärkelser även i framtiden.